TIEDOTE: EU vastaa Yhdysvaltain haasteeseen – Pekkarinen neuvottelijaksi

TIEDOTE 10.5.2023

Julkaisuvapaa

EU vastaa Yhdysvaltain haasteeseen – Pekkarinen neuvottelijaksi

Europarlamentaarikko Mauri Pekkarinen (kesk.) on valittu yhdeksi parlamentin neuvottelijaksi Euroopan komission aloitteeseen Net Zero Industry Act. Pekkarinen toimii Renew-ryhmän varjoesittelijänä aluekehitysvaliokunnassa.

Net Zero Industry Act on teollisuuspoliittinen ohjelma, joka tavoittelee eurooppalaisen nettonollateollisuuden tuotannon ja EU:n omavaraisuuden kasvattamista.  Aloitteessa käsitellään nettonollateknologioita, kuten akkuja, lämpöpumppuja, aurinkopaneeleja, elektrolyysilaitteita sekä hiilidioksidin talteenottoa ja varastointia.

Komission aloite on osa Euroopan unionin vastausta Kiinalle ja Yhdysvalloille kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa.

Yhdysvallat on jo julkaissut oman teollisuuspoliittisen IRA-ohjelmansa (Inflation Reduction Act), joka sisältää erilaisia ilmastopolitiikkaan liittyviä tukia ja kannustimia noin 400 miljardin dollarin arvosta. IRA pyrkii kotiuttamaan tuotantoa ja työpaikkoja takaisin Yhdysvaltoihin ulkomailta – mukaan lukien Eurooppa. Yhdysvalloille onkin kohdistettu kritiikkiä protektionismin voimistamisesta.

”Yhdysvallat ja Kiina käyvät tällä hetkellä erittäin rajua kamppailua maailmanpolitiikan asetelmista ja tämä näkyy myös energia- ja teollisuuspolitiikassa. Euroopan on reagoitava heitettyyn haasteeseen, jotta se ei syrjäydy kasvavilta markkinoilta, menetä yritysten kiinnostusta investointiympäristönä ja lopulta tuotantoa ja työpaikkoja”, Pekkarinen sanoo.

”Euroopan unionin on nyt tärkeää tarjota yrityksille vakaa ja ennustettava toimintaympäristö, joka on avoin uusille investoinneille. EU:n tulee jatkaa pitkäjänteistä työtä toimitusvarman ja yhä vähäpäästöisemmän energian tuottamiseksi” Pekkarinen toteaa.

Euroopan parlamentin jäsen Mauri Pekkarinen (kesk.), p. 050 511 3097